KOOPERATIVNÍ PROJEKTOVÁ VÝUKA VLASTIVĚDY 4. ročníků

Publikováno: 6.11.2024 Autor(ka): Zdeňka Patková

Mysli a sdílej

V úterý 5. 11. 2024 se třídy čtvrtých ročníků proměnily do čtrnácti stanovišť. V ten den byli účastníci rozděleni do heterogenních skupin po čtyřech. A tak se v jedné skupině potkali žáci rychleji i pomaleji se učící, motivovanější i méně motivovaní, chlapci a děvčata, kteří na jednotlivých stanovištích prokazovali mapové dovednosti. Čtení z mapy zahrnovalo používání legendy a určení hlavní i vedlejší světové strany. Analyzováním mapy skupiny vyhledaly a porovnaly prostorové rozmístění a uspořádání jevů na mapě, popsaly podobnosti a rozdíly mezi jevy na mapě. Z informací z různých druhů map vyvodily závěry v jejich užívání. Nakonec vytvořily jednoduchou mapu podle obrázku krajiny. Dosahování společných cílů bylo založeno na vzájemné spolupráci mezi žáky, kdy úspěch jednotlivce byl vázán na úspěch dalších členů skupiny. Žáci komunikovali tváří v tvář, argumentovali, obhajovali svůj názor a volili strategii při řešení obtížných situací. Se zájmem jsme sledovali, jak jednotlivci přispívají ke skupinovému úsilí, co a jak se jednotlivý žák učil ve skupinové práci. Učení ve skupinách jsme reflektovali. Zhodnotili jsme nejen to, co se žáci učili, ale také jak fungovaly sociální vztahy a dovednosti v učení. Z celodenní činnosti jsme tak vytěžili maximum. Těšíme se na další příležitost společné práce většího kolektivu, což nám právě realizace projektové kooperativní výuky umožňuje.